گام های تاریخ

اجتماعی - تاریخی

گام های تاریخ

اجتماعی - تاریخی

آیا مردم ایران وابستگی خود را به حکومت بریده اند؟ ( ۶ )

 


۳ - بازار

  

ویژگی بنیادی بازار


سومین عامل ماندگاری جمهوری اسلامی بازار بویژه اقتصاد مذهبی است!


بازار کارش خرید و فروش است و بدست آوردن سود. برایش فرقی نمی کند چه بخرد و چه  بفروشد. هر کالایی که سودش بیشتر است برایش بهتر است!


به همین جهت بازار از اعتراضاتی که کسب و کارش را مختل کند، خوشش نمی آید و خودش هم در هیچ نوعی شرکت نمی کند که هیچ، از هر کاری که اعتراضات را بخواباند حمایت می کند بشرطی که سودآوری اش را کم نکند!


در حکومت های استبدادی - از هر نوعش - بازار مخلص و چاکر ان است. زیرا این حکومت ها فقط در انحصار گروهی از سیاستمداران و نظامیان است و هر گروهی که داعیه حضور در حکومت یا بدست گرفتن حکومت را داشته باشد، به عنوان اشرار خوانده می شوند که می خواهند زندگی آرام این حکومت ها را بهم بریزند. در این کشورها بازار از اعمال سرکوب توسط این حکومت ها پشتیبانی می کند. 


به همین دلیل بازار در این ۴۳ ساله حکومت جمهوری اسلامی در هیچ اعتراضی شرکت نکرده است حتا بصورت ۲ ساعت اعتصاب!! علی رغم همه ی کشتارهایی که توسط جمهوری اسلامی انجام شده است.


در چنین حکومت هایی معمولا گردانندگان اصلی که نبض بازار را در دست دارند با حاکمان شریکند و انحصار بسیاری از کالاها را در اختیار دارند. این هم علت دیگری است که بازار در سرکوب هر نوع مخالفتی شرکت مستقیم دارد.


بویژه این که بازار تامین کننده اصلی مخارج روحانیت در تاریخ ایران بوده، پیوند این دو یک پیوند عمیق تاریخی است. 


بنگرید هر جا امامی یا امامزاده ای هم هست، بازار دور و برش گرم است. 


آنچه که به بازار کمک می کند  تا از با حکومت بیشتر همراه باشد تا مردم، عقاید مذهبی مردم است. خریدهایی که بر پایه عقاید مذهبی انجام می شود عامل مهمی است که بازار همچنان در خدمت حاکمیت مذهب باشد. 


این هم نمونه اش :


https://t.me/Ajibvalivaghaei/125118


گه حتا بازارهای کشورهای دیگر را تقویت می کند و نمونه های آن بسیار است. 


خریدهای مذهبی و یا برای مراسم مذهبی - از هر نوعش - به تقویت مذهب و حاکمیت مذهب می انجامد. 


خرید های غیر مذهبی بازار را به سوی کسب و کار غیر مذهبی می راند. چون برای بازار سود مهم است و نه مذهب. و برای روحانیت  نیز خمس و زکات و سهم امام … که از بازار می گیرد مهم  است نه این که این پول ها از چه نوع خرید و فروشی بدست آمده است.


اما در حکومت مذهبی، کوشش می شود تا مردم تشویق به خریدهایی شوند که حس مذهبی آنان تقویت شود. این کار هم به نفع حکومت است که پایه هایش را محکمتر می کند و هم به نفع بازار است که سود بیشتری بدست می آورد، و اینجاست که این دو بجز پیوند تاریخی، با منافع کنونی نیز پیوند می یابند. 


بنابراین انان که چشم به حضور بازار و بازاریان در اعتراضات به حکومت داوند یا چشمشان لوچ است یا می خواهند چشم مردم را لوچ کنند!!


البته بازار وقتی ببیند که مخالفان این حکومت ها دست بالا را دارند، ارام ارام از پشتیبانی این حکومت ها خودداری کرد و متمایل به گروه های مخالف می شود تا بتواند منافع و کسب و کارش را حفظ کند. 





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.