گام های تاریخ

اجتماعی - تاریخی

گام های تاریخ

اجتماعی - تاریخی

فرهنگ انتظار!


نگاهی به یک نظر سنجی!


چندی پیش - حدود یک ماه و نیم پیش - متن نظر سنجی ای منتشر شد که توسط آقای عمار ملکی تهیه و منتشر شده بود. 


این وبلاگ به نتایج نظر سنجی که در صفحه اول  آمده کاری ندارد و یا به کیفیت نظر سنجی که از توان وبلاگ بیرون است. این نوشته مربوط به تحلیل کمیت ببنندگان است . 


صفحه اول آن، فشرده ای بود از کل آن که می توانید اینجا ببینید :


https://t.me/gozaresh1395/3633



طبق یک برآورد تعداد کسانی که آن را دیده اند حدود ۸۰ نفرند. البته کسانی که آن را خوانده اند و خوانده اند و کمی بررسی کرده اند نامعلوم است.!


۱ - اولین دیاگرام آن مربوط به رفراندم برای جمهوری اسلامی  است: 


https://t.me/gozaresh1395/3639


تعداد ببیندگان ۲۲۵ نفر است. تقریبن سه برابر صفحه فشرده نظرخواهی! 


۲ - دیاگرام دوم مربوط به نظام سیاسی آینده ایران است:


https://t.me/gozaresh1395/3649


تعداد ببیندگان ۹۰ نفر است. بسیار کمتر از نصف اولین دیاگرام. برای این دیاگرام باید کمی روی صفحه دقت می کردند، نسبت های داده شده را بررسی می کردند. اما حوصله ببیندگان در حد استفاده از چشم است!!


۳ - دیاگرام سوم مربوط به ساختار سیاسی فردای ایران است .


https://t.me/gozaresh1395/3656


تعداد ببیندگان ۸۵ نفر است، کمی کمتر از دیاگرام دوم! 


۴- این دیاگرام از ببیننده می خواهد که گزینه سیاسی خود را انتخاب کند!


https://t.me/gozaresh1395/3669


تعداد ببیننده ۸۳ نفر. کمی کمتر از قبلی!


۵- از خوانندگان می خواهد به فرد مورد نظرشان رای دهند!


https://t.me/gozaresh1395/3681


ببنندگان ناگهان به ۱۷۸ نفر می رسند!


یعنی نزدیک به دو برابر پرسش های ۲، ۳ و ۴ 


۶ - این نمودار بر اساس نظر سنجی بین سه گرایش اصلاح طلب، تحول خواه، و برانداز است. 


https://t.me/gozaresh1395/3690


تعداد ببیندگان به ۳۴ نفر کاهش یافته، یعنی حوصله خوانندگان از این تحلیل ها سر رفته است!


نتیجه گیری وبلاگ: 


چگونه می شود  کسانی که نمی دانند چه نظام سیاسی را لازم دارند، در صفحه رای گیری به افراد، تعدادشان ناگهان دو برابر می شود؟  


این نشان می دهد:


بیشتر شرکت کنندگان :


۱ - جمهوری اسلامی را نمی خواهند. 

۲ - حوصله تجزیه و تحلیل ندارند!

۳- منتظر یک امام زمانند که بیاید و به زندگی آنها سر و صورتی بدهد بی آن که زحمتی برای آنها ایجاد کند!!!


می بینید بنیان فرهنگ انتظار که از زمان زرتشت در نهاد فرهنگی ما کاشته شده، همچنان ما را به یک « نابوده » تاریخی وابسته کرده است؟


مایی که نمی دانیم چه می خواهیم، به هر کسی که به ما بگوید : راحت بخواب که ما بیداریم ، خوش آمد می گوییم! و نتیجه اش همین جمهوری اسلامی و یا با « نام دیگر و به کام دیگر! »، چه بر سر خودمان می آوریم؟


&&&&&&&&&&&&&&&&&


در مکتب زرتشت « سوشیانت » ها که نجات دهنده هستند پس از چهار هزار سال ظهور می کنند!! یادمان باشد که در اسلام امام زمان وجود ندارد به همین علت اصول دین سه تا است: 


 توحید : باور به وحدانیت خدا

نبوت  : باور به پیامبری حضرت محمد 

معاد  : باور به روز قیامت.


اما اصول مذهب شیعه دو تا اضافه دارد؛ 


عدل : که روزی برقرار می شود!

امامت : آخرینش امام زمان است که عدل را برقرار می کند مانند سوشیانت های زرتشت!

خب!!!

فرهنگ انتظار!


نگاهی به یک نظر سنجی!


چندی پیش - حدود یک ماه و نیم پیش - متن نظر سنجی ای منتشر شد که توسط آقای عمار ملکی تهیه و منتشر شده بود. 


این وبلاگ به نتایج نظر سنجی که در صفحه اول  آمده کاری ندارد و یا به کیفیت نظر سنجی که از توان وبلاگ بیرون است. این نوشته مربوط به تحلیل کمیت ببنندگان است . 


صفحه اول آن، فشرده ای بود از کل آن که می توانید اینجا ببینید :


https://t.me/gozaresh1395/3633



طبق یک برآورد تعداد کسانی که آن را دیده اند حدود ۸۰ نفرند. البته کسانی که آن را خوانده اند و خوانده اند و کمی بررسی کرده اند نامعلوم است.!


۱ - اولین دیاگرام آن مربوط به رفراندم برای جمهوری اسلامی  است: 


https://t.me/gozaresh1395/3639


تعداد ببیندگان ۲۲۵ نفر است. تقریبن سه برابر صفحه فشرده نظرخواهی! 


۲ - دیاگرام دوم مربوط به نظام سیاسی آینده ایران است:


https://t.me/gozaresh1395/3649


تعداد ببیندگان ۹۰ نفر است. بسیار کمتر از نصف اولین دیاگرام. برای این دیاگرام باید کمی روی صفحه دقت می کردند، نسبت های داده شده را بررسی می کردند. اما حوصله ببیندگان در حد استفاده از چشم است!!


۳ - دیاگرام سوم مربوط به ساختار سیاسی فردای ایران است .


https://t.me/gozaresh1395/3656


تعداد ببیندگان ۸۵ نفر است، کمی کمتر از دیاگرام دوم! 


۴- این دیاگرام از ببیننده می خواهد که گزینه سیاسی خود را انتخاب کند!


https://t.me/gozaresh1395/3669


تعداد ببیننده ۸۳ نفر. کمی کمتر از قبلی!


۵- از خوانندگان می خواهد به فرد مورد نظرشان رای دهند!


https://t.me/gozaresh1395/3681


ببنندگان ناگهان به ۱۷۸ نفر می رسند!


یعنی نزدیک به دو برابر پرسش های ۲، ۳ و ۴ 


۶ - این نمودار بر اساس نظر سنجی بین سه گرایش اصلاح طلب، تحول خواه، و برانداز است. 


https://t.me/gozaresh1395/3690


تعداد ببیندگان به ۳۴ نفر کاهش یافته، یعنی حوصله خوانندگان از این تحلیل ها سر رفته است!


نتیجه گیری وبلاگ: 


چگونه می شود  کسانی که نمی دانند چه نظام سیاسی را لازم دارند، در صفحه رای گیری به افراد، تعدادشان ناگهان دو برابر می شود؟  


این نشان می دهد:


بیشتر شرکت کنندگان :


۱ - جمهوری اسلامی را نمی خواهند. 

۲ - حوصله تجزیه و تحلیل ندارند!

۳- منتظر یک امام زمانند که بیاید و به زندگی آنها سر و صورتی بدهد بی آن که زحمتی برای آنها ایجاد کند!!!


می بینید بنیان فرهنگ انتظار که از زمان زرتشت در نهاد فرهنگی ما کاشته شده، همچنان ما را به یک « نابوده » تاریخی وابسته کرده است؟


مایی که نمی دانیم چه می خواهیم، به هر کسی که به ما بگوید : راحت بخواب که ما بیداریم ، خوش آمد می گوییم! و نتیجه اش همین جمهوری اسلامی و یا با « نام دیگر و به کام دیگر! »، چه بر سر خودمان می آوریم؟


&&&&&&&&&&&&&&&&&


در مکتب زرتشت « سوشیانت » ها که نجات دهنده هستند پس از چهار هزار سال ظهور می کنند!! یادمان باشد که در اسلام امام زمان وجود ندارد به همین علت اصول دین سه تا است: 


 توحید : باور به وحدانیت خدا

نبوت  : باور به پیامبری حضرت محمد 

معاد  : باور به روز قیامت.


اما اصول مذهب شیعه دو تا اضافه دارد؛ 


عدل : که روزی برقرار می شود!

امامت : آخرینش امام زمان است که عدل را برقرار می کند مانند سوشیانت های زرتشت!

خب!!!

نگاهی به نظرات آقای رضا پهلوی



آخرین نظرات ایشان را می توانید اینجا گوش کنید: 


https://t.me/gozaresh1395/3878


ایشان در تمام این گفتگو و نیز در گفتگوهای پیشین کوشیده است که خود را از طرفداری از یک نظام سیاسی دور نگه دارد. البته نظام سیاسی در ذهن ایشان فقط جمهوری یا پادشاهی است. البته جز این نمی توان انتظار داشت. ایشان حاکمیت آینده ایران را فقط در این نوع حکومت محدود کرده است. البته با تجربه ای که مردم ایران از جمهوری ولایت مطلقه فقیه دارند، خواه ناخواه کفه ترازو به سوی نظام پادشاهی مشروطه سنگین می شود. 


ایشان به درستی از نقش فرهنگ در برپایی دموکراسی یاد می کند و به همین دلیل از کشورهایی نام می برد با حکومت مشروطه که دموکراسی اش زبانزد مردم اند مانند سوئد و از حکومت های سلطنتی نام می برد که مستبداند. 


از سوی دیگر از جمهوری هایی نام می برد با بنیاد دموکراسی مانند فرانسه یا امریکا و نیز جمهوری هایی نام می برد با  بنیاد استبدادی مانند سوریه. 


بنابراین حرف ناگفته ایشان این است که با توجه به فرهنگ شاهنشاهی ، ما به یک نماد اعتماد ملی نیاز داریم و البته کسی که می تواند بر پایه فرهنگ شاهنشاهی نماد ملی باشد کسی جز ایشان نیست. این رضایت را می توان در شادی چهره شان دید وقتی اقای نیما راشدان می گوید که شما امید ۸۵ میلیون ایرانی هستید!


۱۳دقیقه و ۵۳ ثانیه به آخر مصاحبه .


رنگ رخسار دهد خبر از سر درون!


البته شاید ما به یک نماد ملی نیاز داشته باشیم که کارها سر و صورت بگیرد اما چرا این نماد ملی باید شاهنشاهی باشد؟ 


نظام شاهنشاهی و نظام مذهبی از زمان اردشیر بابکان - دست در دست هم - در ایران عامل استبداد بوده اند. چهل سال پیش مردم ایران با مبارزه مدنی به بخش شاهنشاهی استبداد نه گفتند و اینک نوبت  نه گفتن به دومین بخش آن است.


حکومت هایی در دنیا هستند که نماد ملی دارند اما این نماد ملی شاه نیست! رئیس جمهورشان نماد اعتماد ملی است و کشور توسط مجلس نمایندگان اداره می شود مانند افریقای جنوبی که شکلی از فدرالیسم را هم دارد. البته هم رئیس جمهوری وظایف مشخصی دارد به عنوان نماد ملی و هم نخست وزیر و مجلس به عنواان نمایندگان مردم برای اداره کشور. اسم این نوع حکومت جمهوری پارلمانی است. 


در این حکومت رئیس جمهور  به عنوان نماد ملی مادام العمر نیست - مانند پادشاهی - که لم بدهد و از مزایای نماد ملی استفاده کند بی هیچ مسئولیتی. 


هر وقت این نماد ملی نتوانست به وظایفش به درستی عمل کند

هر وقت نتوانست جوابگوی مسئولیت هایش باشد 

هر وقت خواست از موقعیت نماد ملی اش سوء استفاده کند، 


مردم هنگام تجدید رای گیری برای انتخاب یک رئیس جمهور، کنارش می زنند و به کسی رای می دهند که به او اعتماد دارند.


آقای رضا پهلوی و دیگرانی که به وجود نماد ملی بسیار اهمیت می دهند، باید در مورد این نماد ملی به گفتاری روشن برسند: 


اعلیحضرت همایونی( بخش قدیمی نظام استبدادی )‌ یا : 


رئیس جمهور محترم ؟


شاید ایشان بگوید ممکن است شاید رای من نظام جمهوری باشد اما ممکن است  مردم نظام شاهنشاهی مشروطه بخواهند، عیبی ندارد، این بخش را بگذارند بر عهده مجلس موسسان که بطور قطعی روشن کند که نظام حکومتی ایران چیست. 


این که شنوندگان و مردم را بین دو « نماد ملی » - شاه یا رئیس جمهور - قرار دهند و نظر روشن خودش را نگوید نتیجه اش سرگردانی بیشتر مردم و هرز کردن نیروی آنان است .


اگر ایشان یک گام جلو بیاید و اعلام کند که جمهوری پارلمانی راه رسیدن به یک ایران آزاد است، شاید آنوقت « نماد ملی ایران » برای تغییر به نظام دموکراتیک آشکار و تحولات را سرعت بخشد.


چه افتخاری بالاتر برای ایشان اگر با رای مستقیم مردم ایران اولین رئیس جمهور ایران باشد بعنوان نماد ملی!

مهم ترین مشکل امروز جامعه ایران چیست؟



چقدر با نظر اساتید و راه حل های ارائه شده موافقید؟ 


گروهی از اساتید علوم اجتماعی با ریاست جمهوری دیداری داشته اند که بخش کوتاهی از آن را جناب آقای دکتر فراستخواه در تلگرامشان گذاشته اند که می توانید آن را اینجا بخوانید: 


https://t.me/mfarasatkhah/458


مطالب زیر خلاصه نظرات این اساتید است. چقدر با این نظرات و راه حل ها موفقید؟


۱ - هادی خانیکی - استاد دانشگاه علامه طباطبایی : 


مساله امروز ما ضعف همبستگی اجتماعی است.


راه حل :، 

طراحــی و اجــرای یــک گفت وگــوی واقعــی و اجتماعــی و افق گشــایی در برابر ابهام عمومی نســبت به آینده؛ این یعنی عزم اینکه همه چگونه با هم آینده روشن را بوجود آوریم.

۲ - مقصود فراشتخواه

دانشیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

به نظر من مساله اصلی جامعه ایران هنوز همچنان شکاف ملت و دولت است. موانع ساختاری و رویه های زیادی متاسفانه اجازه نمی دهد که ملت - دولت به صورت اجتماعی ساخته شود و توسعه پیدا کند! 

راه حل :

میان دانش اجتماعی و منظر دولت شکاف جدی وجود دارد و امکان سیاستگذاری بر اساس تحقیقات علوم اجتماعی و نگاهی تخصصی و علمی به مسائل جامعه هنوز در ایران به وجود نیامده است. برای ایجاد امکان چنین گفتگویی قدم های موثری باید برداشته شود.  

۳ - سید حسین سراج زاده 

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: 

سال ۵۳ چند پژوهش پیمایشی و موردی در باره جامعه ایران انجام شد و بر اساس داده های آن پژوهش عالمان اجتماعی و جامعه شناسان تصویری از و ضعیت جامعه و مشکلات و چالش های ارائه کردند و هشدارهایی دادند اما آن هشدارهاو آن صداها شنیده نشد. ما بسیار امیدواریم این نشنیدن ها امروز تکرار نشود.

راه حل :

صدای مطالبات مردم را بشنوید! 

سرخوردگی از بی توجهی به مطالبات جدی مردم برای اصلاح و تغییرات بنیادین می تواند به فرسایش سرمایه اجتماعی این رویکرد و این نیرو یعنی رویکرد اصلاحی برای تغییر و بهبود لطمه بزند.    

۴- علی جنادله 


عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی 


با فرسایش تعمیم یافته سرمایه اجتماعی روبرو هستیم. 


در نظر سنجی که در بین شهروندان تهرانی در اواخر شهریور ماه انجام شده، میزان اعتماد و امید شهروندان به توانایی شخصیت های مختلف نظام… در جهت برون رفت از اوضاع نابسامان فعلی از ده درصد تجاوز نمی کرد،


راه حل : 


ایشان راه حلی ارائه نکرده است اما نوشته است: 

بدین ترتیب نیروها و اقشاری همچون زنان، جوانان، قومیت ها و اقشار محروم که تا کنون جریان های عمده سیاسی را به نمایندگی برای پیگیری مطالباتشان پذیرفته بودند، به این نتیجه رسیده اند که خود به صورت مستقل دست به کنشگری بزنند.


۵ - علی اکبر تاج مزینانی 


رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی 


در سیاست های اجتماعی دولت بازاندیشی کنید.


یکی از مهمترین مسائل اجتماعی کشور در حال حاضر سطح بالای نابرابری اجتماعی و اشکال گوناگون کنار گذاری اجتماعی است که پیامدهای مهمی در زمینه فرسایش همبستگی اجتماعی و نارضایتی اجتماعی  دارد.


مهم ترین سیاست های قابل بازاندیشی: 


سیاست های چهار حوزه آموزش، بهداشت و درمان، مسکن و روابط کار از اهمیت ویژه ای برخوردارند. روندهای موجود در این چهار حوزه و تشدید نابرابری های اجتماعی ناشی از آنها در تعارض روشن با اصول مصرح قانون اساسی ( ۳، ۲۱، ۲۸، ۲۹ ، ۳۰، ۳۱ ، ۴۳ ) قرار دارد.


۶ - مهدی فرقانی 


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی 


مساله اول آن که امروزه یک اختلالی ارتباطی بین مردم و دولت شکل گرفته است


راه حل : 

دولت ابتکار خبری را در دستور کار خود قرار دهد.