« حقوق بشر و احکام اجتماعی اسلام »
در سایت آزادی اندیشه نوشتاری است از آقای حسن یوسفی اشکوری با عنوان « حقوق بشر و احکام اجتماعی اسلام » که از زاویه های گوناگون کوشیده اند توجیه های شرعی برای رعایت حقوق بشر در جمهوری اسلامی را مطرح کنند تا شاید دری را به حاکمان نشان دهند. اینجا:
https://azadiandisheh.com/article/373
مرکز ثقل نوشتار ایشان بر حکم اجتهاد است که ظاهرن باید بر طبق شرایط زمانه صادر شود. اولین نکته ای که ایشان مطرح کرده اند این است:
بطور کلی شاید چنین باشد نمونه های زیر نشان می دهد که در مواردی اجتهاد دقیقن در برابر نص روشن قرآن و یا ورای آن است:
الف. حکم وضو : که بین شیعه و سنی اختلاف است، اینجا صفحه ۲ :
http://www.mediafire.com/download/
k7pyhxgggkxj6qg/%D9%82%D8%B1%D8%
A2%D9%86+%D9%88+%D8%AF%D9%85%D9%88%
DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C.docx
در صورتی آیه مربوطه توضیح روشنی از روش وضو گرفتن می دهد. و روش وضو گرفتن شیعه مخالف حکم قطعی قرآن است.
ب - ساعات روزه که بازهم بین سنی و شیعه برخلاف است ، اینجا:
http://www.pasokhgoo.ir/node/72654
و در این مورد هم تعیین زمان روز و شب - دست کم در امروز از نطر علمی مشکلی نیست که قابل حل نباشد تا بگویند کی شب شروع می شود و کی روز- ، اما همچنان فقهای شیعه و سنی بر طبل هزار سال می کوبند و ورای دستور قران عمل می کنند.
البته قبول دارم که منافع حاصله از این دعوا که بجیب آقایان می رود فراتر قرآن است،
ج - در مورد نابرابری حقوق بین مردان و زنان قران ۹ مورد را مشخص کرده است، اما علمای اسلامی با فتواهاشان ۸ مورد به آن اضافه کرده اند. اینجا صفحه ۷۲ :
http://www.mediafire.com/download/
D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86+%D9%88+%D8%
AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C.docx
که این هشت مورد ورای احکام قرآن است.
بنابراین توجیه ایشان که فتوا مخالف احکام قطعی قرآن و یا ورای احکام قرآن نیست، چندان حرف بجایی نیست.
ادامه دارد.